lørdag 14. mai 2016

Lavt stoffskifte

Jeg sliter med lavt stoffskifte og sliter med en del problem. I dag kom jeg over denne historien og det er mye kjent å lese her.

Historien er lånt herfra



Mitt navn er LAVT STOFFSKIFTE...


Hei. Mitt navn er LS, og jeg er en usynlig autoimmun sykdom som angriper skjoldbrukskjertelen.
Jeg har valgt deg for livet!
Andre rundt deg kan ikke se eller høre meg, men DIN kropp kan kjenne meg.
Jeg kan angripe deg hvor og hvordan jeg vil.
Jeg kan gi deg voldsom smerte eller, om jeg er i godt humør, bare gi deg verk over alt.
Husker du da du og energien din løp rundt og hadde det gøy? Jeg tok energien fra deg og gav deg utmattelse. Prøv å ha det gøy nå!
Jeg kan ta fra deg god søvn og i stedet gi deg ?hjernetåke? og mangel på konsentrasjon, jeg kan gjøre at du ønsker å sove hele døgnet, eller gjøre deg søvnløs.
Jeg kan få deg til å skjelve, fryse eller svette.
Jeg kan få deg til å hovne opp i hender og føtter, ansikt og øyne.
Ja, jeg kan gjøre deg svært engstelig og svært deprimert også, jeg kan føre til andre psykiske problem også.
Jeg kan få håret ditt til å falle av, bli tørt og sprøtt, forårsake kviser, føre til tørr hud, der er ingen begrensinger for meg.
Jeg kan få deg til å gå opp i vekt, og uansett hva du spiser eller hvor mye du trener, kan jeg holde vekten på deg, jeg kan og gjøre deg for tynn,
Jeg er ikke diskriminerende.
Noen av mine andre autoimmune sykdoms-venner blir ofte med meg, og gir deg enda mer å håndtere.
Hvis du har planlagt noe eller ser frem til en stor dag, kan jeg ta det fra deg da du ikke spurte meg.
Jeg valgte deg av ulike grunner, det viruset du hadde og aldri ble kvitt, ulykken du var utsatt for, stress over tid.
Du kan ha en familiehistorie med meg.
Uansett årsak, jeg er kommet for å bli!
Jeg vet du kommer til å gå til lege for å bli kvitt meg, det får meg til å le !!
Bare prøv ! Du kommer til å gå til mange, mange leger før du finner en som hjelper deg effektivt.
Du vil bli satt på feil medisiner for deg, smerte piller, sovemedisiner, energi piller.
Sa du at du har angst eller depresjon, får du antideprisiva.
Der er så mange andre måter jeg kan gjøre deg syk og elendig, listen er endeløs:
Høyt kolestrol, galleblære problemer, øresus, blodtrykk, blodsukker, hjerte, alt trolig meg.
Kan ikke bli gravid eller hatt spontanabort? Det er nok meg det også.
Tann og tannkjøttproblem? Diare eller forstoppelse ? Blødninger ? Jeg sa at listen var endeløs!
Du kan bli fortalt at bare du spiser riktig, sover nok, trener riktig, tenker posetivt, vil jeg gå min vei. Du vil bli utredet, stukket, og mest av alt , ikke bli tatt alvorlig når du prøver å forklare legen hvor ødeleggende jeg er og hvor syk du virkelig føler deg. Etter all sannsynlighet vil du få en henvisning til psykiater.
Din famile, venner og kollegaer vil alle lytte til deg, helt til de blir leie av å høre om hvordan jeg og du føler deg, hvor ødeleggende jeg kan være.
Noen av de vil si ting som ? Åh, du har bare en dårlig dag? eller ?husk du kan ikke gjøre de tingene du gjorde for 20 år siden?, uten å høre at du sa 20 DAGER siden.
De vil og gjerne si ?hvis du bare tar deg sammen, går ut, gjøre ting, da vil du føle deg bedre? De vil ikke forstå at jeg tar energien din som driver din kropp og hjerne. Noen vil snakke bak ryggen din, kalle deg hypokonder, mens du sakte mister din verdighet og prøver å få dem til å forstå, spesielt når du er i en samtale med en ?normal? person, og ikke kan huske hva du skulle si.
Den eneste plassen du vil få den type støtte og forståelse i hånteringen av meg, er med andre mennesker som har meg.
De er de eneste som virkelig kan forstå.
 
Jeg er LAVT STOFFSKIFTE.
 
(Forfatter ukjent) 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar